[VIDEO] PAKATUN KATA MALAYSIA MINTA BANTUAN CHINA MENGATASI KRISIS EKONOMI - BILA MASA MALAYSIA ALAMI KRISIS EKONOMI?


Malaysia tidak menghadapi krisis ekonomi. Tidak seperti tahun 1998, tidak ada kejatuhan pasaran saham sehingga 80%, bank-bank kita adalah sangat menguntungkan dan tidak muflis, tiada pemberhentian pekerjaa besar-besaran, kita tidak mengalami pertumbuhan ekonomi yang negatif tetapi pertumbuhan KDNK positif sekarang dan tidak ada keperluan untuk peubuhan Danaharta atau Danamodal untuk menyelamatkan bank-bank dan syarikat-syarikat di Malaysia.




Pengikut PakaTun kini menyebarkan propaganda di media sosial bahawa kita meminta China untuk membantu untuk mengatasi "krisis ekonomi" negara dan berkata akan ada harga yang perlu dibayar.



MENGARUT!!!!!

Pertama, Malaysia tidak menghadapi krisis ekonomi. Tidak seperti tahun 1998, tidak ada kejatuhan pasaran saham sehingga 80%, bank-bank kita adalah sangat menguntungkan dan tidak muflis, tiada pemberhentian pekerjaa besar-besaran, kita tidak mengalami pertumbuhan ekonomi yang negatif tetapi pertumbuhan KDNK positif sekarang dan tidak ada keperluan untuk peubuhan Danaharta atau Danamodal untuk menyelamatkan bank-bank dan syarikat-syarikat di Malaysia.



[caption id="attachment_12311" align="aligncenter" width="600"]20161213-mahathir-rayu-bantuan-jepun-1998 sumber: http://library.perdana.org.my/Digital_Content/Prominent_Leaders/Mahathir/News_1968-2004/1996-1998/1998aj/japan%20looking%20imalaysia.pdf[/caption]

Jika Malaysia berada didalam krisis ekonomi, bank-bank akan menjadi yang pertama untuk mengalaminya. Mereka akan mengalami kerugian peruntukan pinjaman yang besar dan tidak dalam berkembang sihat atau keuntungan berkembang seperti sekarang.



[caption id="attachment_12312" align="aligncenter" width="600"]Bank di Malaysia masih positif Bank di Malaysia masih positif[/caption]

Kedua, pelaburan dari China adalah pelaburan yang dibuat sebagai sebahagian daripada inisiatif 'Belt and Road initiatives' mereka. Mereka melabur kerana mereka MAHU melabur. Ini bukan 'bail-out loans' seperti yang didakwa oleh PakaTun.



Ketiga, kita tidak pergi merayu ke seluruh dunia - termasuk ke Jepun dan Singapura untuk secara rasmi mendapatkan bantuan kewangan segera dan pinjaman seperti apa yang Mahathir lakukan pada 1998-1999.



[embed]https://youtu.be/Ty3ZuojKB7E[/embed]




http://library.perdana.org.my/Digital_Content/Prominent_Leaders/Mahathir/News_1968-2004/1996-1998/1998aj/japan%20looking%20imalaysia.pdf

http://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/12/13/banking-outlook-in-2017-for-asia-pacific-negative/

21 comentƔrios

Yg mengalami masalah ekonomi yg mula bocor tu ialah China sendiri. M'sia hanya tawarkan peluang niaga dan pelaburan.

Mana ada negara alami krisis ekonomi?fitnah semua tu...ekonomi negara makin naik,harga barang naik,subsidi pun takde,sungguh harmoni kehidupan rakyat ketika ini....
Ps : bole dapat dedak bagus tak ni?

Pembangkang di Malaysia ni hampas tdak berguna lagi pentingkan parti masing2

he3..diaorg pakatuns nie mcm saitan...tu dailog arwah ahmad nisfu..maaf ya.tl

Pundek! Mcmnie punya teruk dan lama pun masih xtau ekonomi jatuh? Apa punya bodo la blogger nih huh!

Perghhh dasyat ko setankan org.. ko sedar diri sket yg ko tu dah tua nak mampos.. bertaubat lah.. pakai lebai bagai, dah tua2 pun duk bodo lg..

Mmg betul la tu...syaitan hasut suruh buat fitnah...

Yg lg pelik pakatun dok kata aset malaysia dah dijual pd China...padahal china sendiri ada krisis ekonomi

Helo ape bangsa la koorg ni,leh tahu hutan smpan mane koorg tggal!!smpai ekonomi stabil dgn merundum pn xleh nk bezakn!!tu lh hari2 mkn dgn setan smpai buta ht! snang2 kene kencing dgn pakatun parti rojak!!cakapla spe2 pn koorg nk cakap!! bgi kteorg mcm bunyi katak pggil hujan!alhamdulillah syukur kerajaan msih mampu mengagihkn bantuan brim cash pd yg memerlukn malah tiap2 tahun inshaa allah brim dinaik utk kite org!!cuma yg sial nye bdk2 pakatunlh yg sapu bersih bile kerajaan beri bantuan yg dianggap dedak,sepatutnye spesis koorg ni x memerlukn bantuan!mmg dasar muka tembok muka pundek ni lh yg berlumba lumba beratur takut mcm x dpt bantuan dri kerajaan pimpinan UMNO.. Kalau gentle potong nama tolak bantuan kerajaan yg dianggap haram ni!bole bgi tsmbahan pd yg memerlukn!!butuhlh cakap x serupa bikin!!!sedarlah sikit kerajaan mane yg tanggung koorg anak branak sblm ni..puihh.

Aku dari dulu tanya geng² Najibers, kalau Mukhriz jadi PM apa masalah ?

Diorang jawab ;


Mana boleh Mukhriz jadi, kroni, bapak dia dah jadi PM.
Respond : Najib bapa dia kerja apa dulu ?
Mukhriz xboleh jadi PM, sebab akar umbi tak sokong dia.
Respond : Dah tahu akar umbi tak sokong, macam mana dia nak jadi PM ? Bodohkan reason ?
Mukhriz xboleh jadi PM sebab dia bertanding DUN je.
Respond : Ha, dah tau dia bertanding sebagai ADUN 'je', how come nak jadi PM ?
Mukhriz xboleh jadi PM sebab nanti dia akan bagi project kepada kroni-kroni Tun.
Respond : Aku mintak lah diorg short-list kroni-kroni Tun. Nothing listed. Lepas tu tanya, apa yang kroni-kroni tu buat sampai susahkan rakyat ? Kalau Mukhriz jadi PM, rakyat susah, yang PM sekarang rakyat aman bahagia ke ?
Last-last, nanti diorg akan cakap, DAP nak jadi PM. Celaru & keliru United Mohd Najib Organization (UMNO) hari ini.


How come dalam tempoh yang sama ;


Timbalan PM disingkirkan.
2 MB disingkirkan.
3 Menteri disingkirkan.
Gabenor Bank Negara (yang turut kritik 1MDB) tidak dilanjutkan khidmat.
Penguam Negara ditukar.
Pengerusi SPRM ditukar.
2 Timbalan P.SPRM ditukar.


Apa semua ni ?

Tak habis disitu, mereka divert isu Campur Tangan asing , soros dan alih-alih isu Banglow LGE 2.6 juta (duit dia sendiri).

Aku tanya, TV3 hari-hari isu banglow, isu Jabatan Air Sabah RM113 juta, KBS 100 juta, 1MDB RM berbilion² dll (terlalu banyak untuk di list) yabg hakikat duit rakyat, mana al-kisahnya ?

Last-last apa diorg bagi jawapan ?
CUBA GULINGKAN KERAJAAN YANG SAH DIPILIH OLEH RAKYAT.

Ini lah kebebalan & kebodohan mereka šŸ˜ŒšŸ˜‚šŸ˜„

Kopipes bermaklumat.

kesiannya dgn otak admin.. makin lama makin rosak...

apa la ko addy...tu kan dailog ahmad nisfu..abg pinjam aje...marah..aik..nanti kena jual...tp kalo puak ko yg guna prkataan yg lg jijik dan keji ko diam pulok.....kan ada ayat abg bg maaf ya..ko lg x tau bahsa.....pakai serban kan sunah nabi...kalo ko keji tu sunah nabi sama gak ko keji empunye diri..amcm....

Bila cai bangang mmbangang..cam bangang le..he..he..!!

Tggu je masanye nanti kita akan ketahui jugak berapa ramai Rakyat d berhentikan keje ,mkin media x akan menyiarkannye

Pemimpin pembangang tau depa senang je nk bodohkn cai2 depa tu..

Jangan dengar kata pembangkang laknat semua nya FITNAH nak kelirukan rakyat.

Ang pya keturunan mmg ijau la barua pya admin...phuii ekonomi dok elok la sgt!!kalo da bangsat tu ckp apa pun ttp sama pya kamjat