Janji Kajian Jambatan Ke-3 Kerajaan DAP Pulau Pinang Siap Bulan Januari, Sampai Sekarang KKR Masih Belum Terima

Sebanyak RM305 juta sudah diserah kepada sebuah syarikat, namun Kementerian Kerja Raya (KKR) masih belum menerima laporan kajian kemungkinan projek jambatan ketiga Pulau Pinang.

Malah lebih lucu, pelan reka bentuk terperinci pembinaan laluan ketiga negeri itu konon sebagai menggantikan projek terowong dasar laut pun belum lagi diserahkan oleh pihak kerajaan DAP yang ditadbir Lim Guan Eng.

Perkara itu didedahkan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof sambil menegaskan, disebabkan pihak KKR masih belum menerima kajian tersebut, sebarang kelewatan projek bukan disebabkan kesilapan kementerian.

“Hari ini menandakan bakal berakhirnya suku pertama tahun 2017. Kementerian dukacita ingin memberitahu orang ramai khasnya di Pulau Pinang bahawa kami masih belum menerima sebarang kajian projek mega tersebut.

“Justeru, apa-apa kesalahan bagi sebarang kelewatan projek tidak disebabkan oleh kementerian kami,” kata Fadillah 

----------

Kenyataan Akhbar Menteri Kerja Raya

Oleh Dato’ Sri Haji Fadillah Bin Haji Yusof


1. Selepas berada di bawah pemerhatian banyak pihak kerana tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang nampaknya telah bersetuju untuk membayar sepenuhnya untuk Terowong Pulau Pinang yang dicadangkan melalui pertukaran tanah kerajaan tetapi masih memberi pengendali swasta konsesi tol selama 30 tahun pada awal tahun lepas, Ketua Menteri Pulau Pinang ketika itu berkata beliau mahu mengubah terowong kepada jambatan ketiga yang lebih murah.

2. Pada bulan Mei 2016, Kerajaan Pulau Pinang kemudiannya telah menulis kepada Kementerian kami untuk meminta kelulusan bagi jambatan ke-3 tanpa memberikan sebarang dokumen sokongan.

3. Tidak dapat meneruskan tanpa dokumen sokongan, Kementerian kami telah meminta sebanyak 5 kali pada bulan-bulan berikutnya untuk kajian kemungkinan dan reka bentuk terperinci yang akan memakan kos RM305 juta ke atas Kerajaan Pulau Pinang yang mana sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar sehingga Mei 2016.

4. Pada 6 Ogos 2016, Kerajaan Pulau Pinang mengakui bahawa kajian itu tidak siap sepenuhnya. Mereka telah menyatakan kemudiannya bahawa kajian itu hanyalah 83% siap dan telah berjanji untuk memberi kajian itu kepada Kementerian kami pada awal tahun 2017.

5 Hari ini menandakan berakhirnya suku pertama tahun 2017. Kementerian kami ingin memberitahu orang ramai bahawa kami masih belum menerima kajian itu. Oleh itu, kesalahan bagi sebarang kelewatan tidak disebabkan oleh kementerian kami.

6. Kementerian kami juga ingin menyatakan kebimbangan tertentu mengenai projek ini dan menawarkan bantuan kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukannya.

7. Dilaporkan bahawa kajian ini telah bermula pada lewat tahun 2013. Syarikat konsesi yang telah dianugerahkan projek Terowong Pulau Pinang dan 3 jalan berkaitan sebanyak RM6.34 bilion telah menyatakan pada Januari 2014 bahawa kajian akan siap dan disiarkan kepada orang ramai pada April 2014.

Kami menyatakan kebimbangan mengenai kelewatan ini.

8. Walaupun Kerajaan Pulau Pinang telah mempertahankan bahawa kos RM305 juta untuk kajian itu adalah munasabah, Kementerian kami percaya kos itu berlebihan dan adalah di luar garis panduan kos yang biasa untuk projek-projek pembinaan seperti ini.

9. Kami mempunyai kepakaran untuk melengkapkan kajian itu mengikut masa yang ditetapkan dan pada kos yang lebih rendah. Kami sekali lagi menyatakan kesanggupan kami untuk membantu Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukan bantuan.

10. Kita maklum bahawa sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk kajian itu dan RM2.83 bilion tanah Negeri Pulau Pinang yang ditukar untuk projek ini telah dipra-jual oleh syarikat konsesi terowong itu kepada sebuah syarikat yang tersenarai dalam satu majlis menandatangani perjanjian pada 15 Januari 2016 yang dihadiri oleh Ketua Menteri Pulau Pinang.

11. Walaupun pembayaran ini dan pra-penjualan tanah negeri, kami maklum bahawa fasa pertama projek ini pada mulanya dijangka memulakan pembinaan pada awal tahun 2015.

12. Sejak 2015, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah kemudiannya menyemak semula garis masa beberapa kali dengan memetik pelbagai sebab.

13. Baru-baru ini, ahli EXCO Pulau Pinang yang bertanggungjawab bagi infrastruktur itu kini berkata bahawa fasa pertama projek itu hanya dijangka memulakan pembinaan pada masa yang paling awal adalah pada pertengahan tahun 2018.

14. Kementerian kami terus menyatakan kebimbangan kami mengenai pelbagai kelewatan, kos kajian dan kos projek ini.