Singapura melihatnya dan dunia melihat bahawa Melaka Gateway mempunyai potensi untuk menjadi "Pemusnah Singapura", sekurang-kurangnya dari segi pelabuhan dan perkapalan.
Satu-satunya manusia yang tidak nampak mengenai ini adalah Mahathir yang penilaiannya dilindungi oleh dendam kesumat dan yang nampaknya tidak lagi peduli tentang masa depan Malaysia.
Dalam wawancara dengan South China Morning Post (SCMP), Mahathir telah menyerang projek RM43 bilion Melaka Gateway yang akan meningkatkan sektor pelancungan dan perniagaan pelabuhan di Malaka.
Mahathir berkata, Gateway Melaka hanya akan meningkatkan hutang Malaysia manakala manfaat perniagaan dari China dan bukannya rakyat Malaysia.
Beliau juga berkata bahawa ini adalah satu lagi tanda bahawa kepimpinan sekarang telah penyerah kedaulatan untuk sokongan politik jangka pendek yang ia mungkin mendapat sedikit manfaat daripada dalam pelaburan langsung asing.
"Kita mempunyai kemudahan yang mencukupi di negara ini. Kita sudah mempunyai pelabuhan yang mencukupi dan infrastruktur yang diperlukan untuk menarik pelancong. Gateway Melaka adalah tidak perlu," kata Mahathir.
Pertama, Mahathir perlu memahami bahawa pelabuhan ini adalah pelaburan langsung dengan majoriti syarikat swasta yang dimiliki oleh sebuah syarikat tempatan KAJ Development, bersama-sama dengan sebuah syarikat China.
Ia bukan berbentuk pinjaman dan tidak menambah kepada "beban hutang negara".
Kedua, tidak ada pelabuhan di Melaka sekarang dan tiada kemudahan untuk mengendalikan kapal persiaran gergasi, yang membawa masuk pelancong - yang mana ia adalah tujuan bagi projek ini dibangunkan.
Ketiga, 80% daripada import minyak China dan peratusan yang besar lalu lintas perkapalan melalui Selat Melaka. Mereka lebih suka untuk berlabuh di pelabuhan di mana mereka mempunyai bahagian pemilikan dan bukannya di Singapura. Ini bermakna trafik ke Singapura boleh terjejas dengan ketara.
Keempat. Singapura tidak duduk diam. Mereka baru sahaja mula membina mega-port mereka di Tuas yang bila siap nanti akan mengendalikan 65 juta TEU kargo setiap tahun - hampir dua kali ganda jumlah terbesar daripada apa yang pernah Singapura dikendalikan pada tahun 2014.
Jika Malaysia mahu bersaing dengan Singapura, ini lah masanya.
Tetapi Mahathir tidak peduli asalkan dapat memuaskan hatinya dengan dendam keaumat peribadinya.
Dari Rangkaian Keretapi Pantai Timur yang akan membawa pembangunan kepada Pantai Timur Malaysia ke City Forest, sebahagian daripada projek Bandar Iskandar yang memanfaatkan Singapura cara yang Shenzhen lakukan terhadap Hong Kong, Mahathir terus melakukan putar belit, pembohongan dan serangan.
Tiada apa yang terkecuali selagi dapat melepaskan dendam kesumat peribadinya.
Walaupun ia melwmahkan daya saing masa depan Malaysia serta menguntungkan Singapura, dia tidak peduli.
Tidak ada orang lain boleh dibenarkan untuk berjaya. Hanya dia dibenarkan untuk berjaya.
******
Rujukan:
Baca artikel SCMP
"CAN CHINA REALLY DELIVER MALAYSIA’S SINGAPORE SLAYER?"
Dan baca "China invests S$14 billion in Melaka Gateway to replace Singapore"
LSS.