Taraf Hidup (Standard Of Living): Malaysia Telah Bertambah Baik Kedudukan Ke-49 Tertinggi Di Dunia - Mengatasi Greece, Hungary dan Russia.

KDNK perkapita PPP (dinyatakan dalam dolar antarabangsa (Int $) adalah cara yang terbaik yang digunakan ahli ekonomi untuk mengukur taraf hidup di kalangan negara-negara yang berbeza kerana ia mencerminkan perbezaan dalam kos kadar hidup dan inflasi di samping tidak menghiraukan kadar pertukaran mata wang, yang memesongkan perbezaan sebenar dalam pendapatan.

Berdasarkan data Bank Dunia bagi tahun lepas, Malaysia meningkat daripada kedudukan ke-54 pada tahun 2011 kepada kedudukan ke-49 daripada 189 negara pada 2016 - mengatasi negara-negara seperti Hungary, Greece dan Rusia.

Ini bermakna bahawa rakyat Malaysia kini menikmati taraf hidup yang lebih tinggi daripada mereka.

Malah, taraf hidup (Standard of Living) kita telah meningkat setiap tahun sejak tahun 2009 walaupun Malaysia tidak terpengaruh dengan godaan untuk menambat kadar mata wang kita apabila mata wang mula melemahkan pada lewat 2014 di tengah-tengah kejatuhan harga minyak dan kemudian diakhir tahun 2016 disebabkan oleh kesan Donald Trump . 

Bandingkan ini dengan tempoh selepas Mahathir pengecut menambat kadar pertukaran matawang kita pada tahun 1998 yang menyebabkan pelaburan di Malaysia dan pertumbuhan ekonomi menjadi terencat.

Saya memanggil ini sebagai "kehilangan Malaysia selama 7 tahun" sebelum ini dan kedudukan KDNK per kapita (PPP) ini membuktikannya sekali lagi.

Kita jatuh dari tempat ke-49 pada tahun 2000 ke tempat ke-55 pada tahun 2005, diambil alih oleh setengah dozen negara lain - kerana kekurangan pelaburan dan pertumbuhan kesan daripada tambatan Ringgit'

Ini adalah apa yang pengarah IMF kata tentang kadar pertukaran Malaysia dalam laporan 2017 mereka.

"Pengarah IMF menekankan peranan utama dasar dan kadar pertukaran makroekonomi fleksibiliti dalam membantu perekonomian menyesuaikan  diri dengan kejutan luaran. Dalam hal ini, mereka menyambut baik komitmen pihak berkuasa untuk mengekalkan kadar pertukaran sebagai kunci penyerap kejutan."

Apa yang dimaksudkan adalah bahawa IMF memuji langkah Malaysia untuk membenarkan mata wang kita menyusut sejak beberapa tahun lalu tanpa tambatan ia telah membantu melindungi Malaysia daripada harga komoditi yang lemah dan ekonomi global yang lemah.

Seperti yang saya telah menulis sebelum ini, meningkat taraf hidup lebih penting daripada kos sara hidup dan harus menjadi matlamat utama kerajaan - sekali gus meningkatkan tahap pendapatan yang lebih penting daripada sekadar menjaga kos sara hidup yang rendah.

Menentang kos sara hidup dalam jangka masa sederhana adalah hanya berjuang terhadap sejarah  beribu-ribu tahun dan trend dunia.

Jika anda melihat jumlah kereta jalan raya, jumlah piring Astro, telefon bimbit dan jumlah yang semakin meningkat  orang melancong keluar negera, tidak ada (sifar) keraguan bahawa taraf hidup Malaysia telah berkembang dengan pesat sejak tahun 2009.

Angka-angka Bank Dunia ini telah memberikan bukti empirikal apa yang kita lihat dengan mata kita sendiri.




LSS.
----
"World GDP per Capita Ranking 2016 | Data and Charts | Forecast"


"BANK DUNIA: 50 TERATAS EKONOMI DI DUNIA UNTUK TAHUN 2015 BERDASARKAN SAIZ KDNK DAN KESEIMBANGAN KUASA BELI (PURCHASING POWER PARITY – PPP)"

"KENAPA MALAYSIA TIDAK MAHU MENAMBAT RINGGIT SEPERTI YANG BERLAKU PADA TAHUN 1998"

"Kos Sara Hidup Tinggi: Realiti atau Fantasi?'