Semua kumpulan etnik perlu belajar untuk melihat peristiwa "bersifat perkauman" dari perspektif masyarakat majmuk

Terdahulu, di Johor Bahru pekerja restoran makanan segera KFC mencurah air panas kepada pelanggan kerana pelanggan menjerit perkara-perkara kecil, menyebabkan pengguna bersungguh-sungguh menyerang; kerana peristiwa yang terlibat pekerja KFC melayu dan pelanggan Cina, maka di media sosial akan timbul perbincangan melibatkan perkauman. 

Selepas kejadian itu, pengguna laman media sosial dan forum China, membuat kritikan berat sebelah terhadap pekerja KFC berbangsa melayu, sehingga timbul propaganda, "Cina di buli di Malaysia" dan meminta secara terbuka supaya orang Cina boikot KFC serta "syarikat-syarikat Melayu"; dan dalam laman sosial dan forum pengguna berasaskan kaum Melayu pula, pengguna akan menuduh pengguna Cina tersebut.

Sebenarnya, ini adalah hanya satu kejadian terpencil bagi masalah kecil diantara sikap pekerja KFC dan pelanggan, tetapi beberapa orang yang tidak bertanggungjawab cuba mengambil kesempatan atas kejadian ini, keadaan ini amat dikesali. 



Dari akhbar Cina:

*******
各族应学会以非种族角度看待“跨种族”事件

早前,柔佛新山某家KFC快餐店员工拿汽水泼顾客对顾客大呼小的事,引起网友大力抨击;由于事件涉及KFC快餐店的巫裔员工和一名华裔顾客,因此,互联网上很快的又出现了一些种族性论述•

事件发生后,在以华裔用户为主的社交媒体丶网站及论坛上,网民一面倒的批评KFC的巫裔员工,有者更将事件诠释为一起“马来西亚欺负华人”的事件,公开吁请华裔人民杯葛KFC这家“马来公司”;而在巫裔用户为主的论坛,用户则反过来指责华裔用户。

事实上,这只是一起单纯的员工服务态度问题所引起的事件,但一些人不负责任者却试图将这起事件种族化,这样的情况令人感到遗憾,同时也值得令人省思•

这样的事件在我国并不是第一次发生,无独有偶,在2012年也国内也曾发生过一起涉及KFC员工的打人事件,这起起件当年闹得沸沸扬扬,也同样被一些不负责任者说成是“种族事件”,那么我们是否有必要去思考一下,为何举凡涉及两个种族之间的纠纷事件,都会被种族化?

我认为,这些事件的发生,是因为国内各种族都有“自我矮化”及过于“自我保护”的问题,许多华裔都会将自已当成是二等公民,认为大马是马来人的国家,而将任何涉及巫裔与华裔的纠纷,一概视为是“马来人斯负华人”的行为。

换个角度,不少巫裔人民,尤其是下层人民,仍然认为华裔人民的经济情况普遍比他们好,而认为华裔打从心里就看不起他们,一旦发生纠纷,就会产生“贫穷马来人遭有钱的华人欺负”的想法。我国种族关系走到这一步,实在令人感到难过。

我国在今年即将迈入独立60周年,而各族人民在这片国土上共同生活的时间已超过百年,各族人民实在没有必要对种族课题过于敏感,只有各族人民学会不再以种族角度去看待涉及两个种族人民之间的纠纷时,大马人民才能有真正的团结。