KKM Digesa Ambil Tindakan Isu Kematian Rakyat Singapura

JOHOR BAHRU: Kementerian Kesihatan diminta menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap sebuah portal berita Singapura yang melaporkan artikel tidak berasas mengenai kematian seorang rakyat negara itu di sini, baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar, Pendidikan dan Penerangan negeri, Datuk Ayub Rahmat berkata, pihaknya kesal dengan penyiaran berita terbabit yang tanpa fakta benar kerana ia memberi tekanan terhadap motivasi warga kerja Jabatan Kesihatan di negeri ini.

"Saya kesal dengan penyiaran berita seperti ini. Sehubungan itu, saya menyeru semua pihak agar menghormati profesyen sektor kesihatan terutama di Johor dengan tidak memberi gambaran negatif," katanya dalam kenyataan pada Jumaat.

Beliau merujuk artikel The Independent pada Khamis yang menyebut ambulans Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini lewat memberikan respon sehingga 30 minit terhadap laporan kemalangan membabitkan seorang rakyat Singapura pada 25 Ogos lepas.  

Artikel itu mendakwa kelewatan itu menjejaskan usaha untuk membawa mangsa berusia 25 tahun itu mendapatkan rawatan di hospital pada kadar segera.  

Selain itu, artikel berkenaan mendakwa pihak HSA menuntut sejumlah wang deposit daripada keluarga mangsa sebelum membenarkan sebarang rawatan dijalankan.

Ayub berkata pada dasarnya, petugas Jabatan Kecemasan di semua hospital kerajaan tidak memohon pembayaran lebih awal sebelum apa-apa rawatan dijalankan untuk kes-kes kritikal termasuk yang melibatkan warga asing.  

"Saya menafikan kes ini disebabkan kelewatan ambulans atau masalah pembayaran. Pihak hospital akan sedaya upaya melakukan yang terbaik untuk semua pesakit yang mendapatkan rawatan," katanya.



***********
*Tiada Kelewatan Dan Tidak Minta Bayaran Deposit Rawat Lelaki Singapura - KP Kesihatan*

KUALA LUMPUR: Tiada kelewatan dan tiada bayaran yang dituntut oleh Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru (HSA) sebelum memberi rawatan kepada seorang lelaki Singapura yang cedera akibat kemalangan kenderaan bermotor (MVA), kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Dalam kenyataan di sini Jumaat, beliau berkata, rekod perkhidmatan ambulans menunjukkan panggilan kecemasan dibuat pada 2.57 pagi 25 Ogos sebelum ambulans berlepas dari HSA dua minit kemudian.

"Kenderaan itu tiba di tempat kejadian (kemalangan jalan raya) pada 3.10 pagi dan meninggalkan tempat itu bersama pesakit berkenaan pada 3.15 pagi. Pujian patut diberi kepada perkhidmatan panggilan ambulans kerana memberi respons segera dengan tempoh penghantaran hanya dua minit dan tempoh respons 13 minit,” katanya.

Mangsa berusia 25 tahun itu meninggal dunia di HSA akibat kemalangan langgar lari di Johor Bahru, sejurus selepas dia bersama-sama lima rakan selesai menjamu selera dan menuju ke kereta mereka pada kira-kira 3 pagi.

Dalam kemalangan itu, sebuah Proton Saga merempuh enam sahabat itu sebelum memecut meninggalkan tempat kejadian.

Kenyataan Dr Noor Hisham dikeluarkan susulan laporan sebuah portal berita dalam talian yang berpejabat di Singapura mendakwa mangsa mengalami kecederaan parah akibat kemalangan berkenaan dan perkhidmatan ambulans MVA pula lambat memberi respons iaitu sehingga 30 minit.

Selain mendakwa lambat memberi respons, portal itu juga mendakwa imbasan perubatan awal tidak dibuat sehinggalah rakan dan anggota keluarga mangsa menawarkan bayaran duluan apabila mangsa tiba di hospital berkenaan.

Merujuk kepada bayaran duluan secara tunai itu, Dr Noor Hisham berkata, memandangkan mangsa berada dalam keadaan kritikal, dia dimasukan ke Zon Merah sebaik sahaja tiba di Jabatan Kecemasan HSA dan rawatan kecemasan berbentuk protokol Sokongan Hayat Trauma Lanjutan (ATLS) segera diteruskan, yang sebelum itu telah diberi pasukan ambulans.

Menurutnya, Jabatan Kecemasan juga melakukan pengimejan yang diperlukan (primary survey X-rays, CT-scan otak, servikal dan toraks), rawatan (termasuk intubasi) serta rujukan kepada pasukan berkenaan dalam cara amat profesional dan pantas, tanpa meminta sebarang deposit kerana ia merupakan kes kecemasan.

“Berikutan kecederan pada bahagian otak yang dialaminya, pesakit itu dirujuk kepada pasukan Neurosurgeri dan  kraniektomi dekompresif  serta pembuangan ketulan serta pemantauan tekanan intrakranial dirancang, tanpa menuntut wang deposit,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata selepas itu, anggota keluarga mangsa tiba dan hanya ketika itulah mereka diminta menjelaskan bayaran untuk pengimejan berjumlah RM2,575.

“Bagaimanapun, anggota keluarganya memilih discaj atas risiko sendiri  (discaj AOR) dan mengatur untuk memasukkannya ke sebuah hospital di Singapura setelah memahami risiko yang wujud sekiranya pembedahan dilewat-lewatkan,” kata beliau.

Susulan laporan portal itu, Dr Noor Hisham menggesa semua pihak berkenaan supaya bersikap bertanggungjawab dalam membuat laporan dan ulasan kerana perbuatan menyiarkan maklumat tidak tepat dan tidak berasas boleh membawa kepada berlaku salah faham serta menggugat keharmonian.

“Kementerian Kesihatan sentiasa menghargai nyawa dan berusaha dengan sedaya upaya untuk memberi rawatan terbaik kepada pesakit tanpa mengira latar belakang atau kewarganegaraan mereka,” katanya.