Adakah DAP fikir orang Cina itu bodoh?

#Saya_terfikir_sama_ada_kita_kelihatan_sangat_bodoh dan
#oleh_itu_pembangkang_menganggap_kita_terlalu_bodoh?

"Selepas melihat klip video DAP "Tahun Baru Penuh Harapan ", saya merasakan 'Geli' dan hampir muntah semua isi perut saya. Saya tidak boleh menelan video itu. Saya menyiarkannya kepada kumpulan rakan saya dan semua orang juga teragak-agak dan berkata mereka tidak dapat menerimanya."

DAP telah melampaui batas dengan mengutuk orang lain sebelum Tahun Baru Cina. Ahli Parlimen Taiping DAP Nga Kor Ming telah mengingatkan pengundi Cina dalam banyak ceramah politiknya bahawa jika kali ini mereka gagal menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional maka para pengundi tidak akan bangun, mati di dalam keranda dan menuju ke Nirvana untuk dikuburkan.

DAP berpendapat mereka terlalu kuat. Ini mengingatkan saya tentang "Beri seseorang itu kuasa untuk kita lebih mengenalinya". Pepatah ini sepatutnya sesuai dengan DAP.

Lihatlah isu terowong bawah tanah di Pulau Pinang dan saya tidak dapat mempertahankan Lim Guan Eng dalam apa cara sekali pun. Kami terlibat dalam sektor kejuruteraan untuk tempoh masa yang lama dan kami tidak pernah menemui mana-mana projek yang mula dilaksanakan sedekad selepas perjanjian itu ditandatangani. Ia benar-benar tidak masuk akal. Isu lain adalah mengenai cara aset modal dimanipulasi. Ia tidak masuk akal. Kami tidak dapat menerima kenyataan bahawa modal berbayar RM4.6 bilion termasuk modal kontraktor.

Saya menambah seperti dulu sebelum kita menganggap Lim Guan Eng sebagai idola dan kita berharap dia dapat mengubah halatuju negara. Bagaimanapun selepas dia menjadi Ketua Menteri, beliau menukar keretanya dua kali dan membeli banglo lebih rendah daripada harga pasaran. Sekiranya ada apa-apa masalah dia hanya menyalahkan kepada Barisan Nasional dan apa-apa kesilapan dia menyalahkan bekas kerajaan negeri Barisan Nasional atau kerajaan persekutuan.

Saya terfikir sama ada kita kelihatan sangat bodoh dan oleh itu pembangkang menganggap kita terlalu bodoh?



------------

黃冬元:華人真的如你們所想的這麼笨嗎

10年前的新年,當時308大選近在眼前,我們一群好友在餐桌上義憤填胸的在餐桌上討論著,要給國陣倒台,這個場景還歷歷在目,可是今年進入狗年,同一批人,卻變得不一樣了。

一開始,我們對政治課題沒什么興趣,也沒想談,突然某位好友談到賀年短片,其中一人就說:“看到行動黨的《新年一定到》,差點把前年的肉干都吐出來,真的很Geli;我傳給我舊同學的群組,每個都是罵起四起,很多都說看不下去。”

還沒過年就咒詛

當時我腦海湧起的想法竟然是,行動黨國會領袖林吉祥竟吹捧這短片的點擊率比馬華的《團圓》高,可能他真的不知道,點進去看的人都是這樣的反應。

老朋友話題談開后,陸續把問題說開,不再心存芥蒂。

A就說,行動黨真的越來越過分,還沒過年就一陣陣的咒詛,行動黨太平區國會議員倪可敏多次在公開演講時“提醒”華人,如果這次大選無法推翻國陣,大家就“醒不來”,還要“睡棺材”,去富貴山莊。

B又講,某個東馬詩巫區國會議員還叫人新年別回家團圓,把錢省下來等大選時才回鄉“改朝換代”。我心想,住東馬的朋友可能就一年見一次家人,也就是在新春期間,為什么這些YB不能從這些人的角度想想,只一味想要贏大選。

C說,對啊!上次他們贏了30多席,對華人有好處嗎?網絡一片投廢票的聲響,也是因為對希盟或反對黨失望才掀起的,卻處處被他們打壓,他們不是講要言論自由嗎?為什么不能接受反對他們的聲音?

 我覺得老朋友提出的問題,未必沒有理由。

簽約後10年才動工

D認同說,行動黨已做大了,我想到一句話,要看清“一個人的本性,就給他權力”,用在行動黨身上,非常貼切。我們看檳城就好,那個海底隧道問題,我真的無法為林冠英講話;我們在工程界做了這么久,從來沒有一項計劃可以在簽約后10年才動工,真的太離譜了。還有繳足資本的算法,當我看到所謂的46億令吉繳足資本,竟是把承包商的繳足資本也算進去,真的無辦法接受羅!

E也說,就是,當初罵馬哈迪罵到臭頭,什么難聽的話都是他們口中罵出來,今天與馬哈迪結盟,就叫我們接受他,我真的無法說服自己,有時我覺得自己也被他們搞到精神錯亂。他們抱誰,我們也要愛屋及烏?就像當初他們抱包頭的,我們把票也投給包頭就是正確的嗎?

我也附和說,就說林冠英吧,當時他是我們的偶像,覺得他可以改變這個國家,可是他當上首席部長后,先是換兩次車、再買了一間低于市價的洋房,有問題就推說國陣的錯、前朝的錯、中央的錯,我會想,我們是不是看起來很笨,才會被他們認為我們笨?

講著講著,我們的情緒也像308大選前一樣,不同的是,我們不再想推翻國陣,我們只想給行動黨一個教訓,因為我們怎樣看也不笨,同時,一點也不廢!